Er kineserne så ”ikke innovative”?

Af Ulrich Heegaard 1

I pressen bliver det altid nævnt, hvordan kineserne ikke kan innovere. Jeg skal ikke sætte mig til dommer for det ene eller det andet, men hvad jeg igennem egne iagttagelser kan konkludere er, at de er super gode til at tage en eksisterende teknologi og forbedre den eller tilpasse den de lokale forhold.

Med udgangspunkt i to kinesiske firmaer, Tencent WeChat samt SF Express, som jeg vil mene, de fleste expats i Kina også kender, er der i hvert fald tale om en betydelig innovation.

WeChat er, som navnet giver et praj om, en mobil chat beskedtjeneste. Ved smartphones indtog i verden tror jeg, de fleste kender de forskellige besked tjenester. WhatsApp er stadig vældig populær, men WeChat har på få år overgået den mange gange. WhatsApp er forresten netop blevet opkøbt af Facebook, som mon dog den fortsætter som selvstændig applikation i al evighed?

Hvad er så innovationen i dette produkt? Først og fremmest er det en tjeneste, der har bygget facebook, twitter og instagram sammen i en tjeneste. Derudover er der tilføjet nye funktioner såsom talebeskeder. Dette var gennembruddet på markedet i Kina. Tale er bare hurtigere og mere effektivt end tekst beskeder. Derudover kan folk, der taler kinesisk, men ikke kan skrive tegn få deres budskab igennem til modtageren. Stadig den dag idag er mange kinesere analfabeter på kinesisk, for slet ikke at nævne alle de udlændinge, der prøver at lære sproget.

Af andre innovative funktioner kan nævnes flaskepost funktionen, som går ud på, som navnet antyder, at starte en chat med en tilfældig person, der også har WeChat. ’Look Around’ er også populær specielt på dating fronten. Her kan man se hvilke WeChat brugere, der er i området og dermed starte en chat, hvis der er interesse herfor.

WeChat har således også officielle accounts. Har man et registreret firma i Kina, kan man ansøge om en sådan. Herefter kan eksisterende eller potentielle kunder vælge at følge virksomheden og dermed få nyheder så ofte, som de publiceres direkte til mobiltelefonen. Husk WeChat kun er en mobil platform.

I mit daglige arbejde er WeChat en oplagt salgskanal med officielle konti, og jeg har selv mine leverandører, kunder samt medarbejdere på WeChat. Man skal lige vænne sig til, at grænsen mellem privatliv og arbejdsliv ikke rigtig findes i Kina. Derfor skal man være opmærksom på, hvilke billeder man poster osv. Typisk tikker der en invitation ind på mobiltelefonen et par minutter efter, man har forladt et møde. Oftest et godt tegn…

En anden innovativ darling i Kina er SF Express. Det er et kurer firma, der udkonkurrerer de fleste andre speditionsfirmaer, hvad angår pris og kvalitet internt i Kina samt nu også det meste af Asien. For 12 RMB kan du sende under et kilo til det meste af Kina med next day delivery. Jeg har således brugt deres service i 8 år og stadig den dag i dag aldrig mistet en pakke. Deres tracking service fungerer også meget godt. Men hvor er innovationen?

SF Express startede i 1990erne med fokus på fragt mellem Hong Kong og Sydkina. Senere er det vokset til hele Kina og seneste år til stort set hele Asien og USA. Innovationen i de tidligere år var ideen med at opbygge et distributions netværk baseret på en masse selvstændige areamanagers, der selv leverer og henter pakker. De får en fee for hver pakke og er den vej igenne egen boss. Transporten mellem de forskellige områder sker med offentlig transport i f.eks. metroen.

Dette er et typisk eksempel på kinesisk cost-down og udnyttelse af eksisterende ressourcer og uden brug af kæmpe startkapital. Den dag i dag sværmer de globale spillere om SF Express, men de ønsker ikke udefra kommende kapital. I dag har de selv deres egne transportfly – SF Airlines. Deres sidste skud på stammen er et online supermarked af friske varer såsom kød, fisk osv, der gennem deres transportnetværk kan leveres frisk og koldt gennem tempererede transporter overnight til hele Kina.

Det er måske ikke grænseoverskridende innovation, men lad os ikke glemme kinesernes færdigheder. De er mestre i videreudvikling af eksisterende produkter og har en meget veludviklet infrastruktur til at gøre dette. Og er det vigtigst at få den oprindelige ide eller at kunne kommercialisere denne? Kinesernes kunnen må endelig ikke undervurderes, og glem aldrig, at det sekund man sætter sine ben i Kina, er man allerede langt bagud, hvadenten man har et nyskabende produkt eller ej.

1 kommentar RSS

  1. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Innovative eller innovative?

    De er solvent fallit – en sjældenhed.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info