Er B&O og Georg Jensens ændrede strategier i Kina en tilfældighed?

Af Ulrich Heegaard 0

I sidste uge kunne man her på Berlingske Business.dk læse om endnu en dansk virksomheds pludselig fejlslagne strategi på det kinesiske marked. Eller sådan blev det i hvert fald beskrevet i artiklen.

B&O’s forhandlere i Kina havde ganske enkelt ikke solgt ligeså meget, som hovedkontoret i Struer ville det. Man kan undre sig over denne udmelding, og hvorfor den kommer på netop dette tidspunkt, men det er nok ikke en tilfældighed.

For B&O og så mange andre luksus brands i Kina, har markedet ændret sig fra at være et sekundært marked til at være et primært marked. Økonomierne i Europa såvel som US er ikke hvad de har været, så fokus er ændret til Asien. Det er således heller ikke mere end et par år siden, den første dansker kom til Kina fast for at hjælpe med salget og operationen af B&O i Kina, hvorimod Singapore gennem mange år og stadig er hovedkvarteret for B&O i Asien.

Man kan derfor spørge sig selv, om det er forventningerne er der røget i vejret uden at justere strategien derefter, eller om det er rent uheld at forventningerne ikke er blevet indfriet?

Eftersom B&O har fået A Capital ind som aktionær og Sparkle Roll som distributør af deres produkter i Kina, er der nok ingen tvivl om de nok har rusket lidt i posen i forhold til at tilpasse strategien. Da det tager tid at implementere nye strategier på alle markeder, vil det derfor have en forsinket effekt – en forsinket effekt der kan gå hen og blive meget dyr og besværlig for B&O.

Georg Jensen i Kina samme historie

Kigger man på hvad der er sket med Georg Jensen i Kina er scenariet noget lignende ovenstående.

Selskabet skulle sælges før den ellers nye distributør i Kina, kunne nå at vise sit værd. En stor del af værdien for den nye ejer, lå i mulighederne for succes i Østen. Uden at kende de præcise detaljer, var det nok også derfor denne blev opsagt. Senere er han blevet udbetalt kompensation for hans opbyggende arbejde i Kina, som ikke nåede at bære frugt.

De forhenværende ejere skulle af med virksomheden. De nye ejere, InvestCorp, har massere af penge til at genopbygge brandet i Kina på deres måde. Det bliver dog ikke en nem eller billig opgave, eftersom potentielle kunder nu er forvirrede over de lukkede Georg Jensen butikker.

Hvad kan man så lære af ovenstående episoder? For at have en seriøs mulighed for at få succes i Kina, er det utrolig vigtigt hele tiden at have en finger på pulsen og følge markedets udvikling. Der er utrolig dynamik i markedet, som ikke kan overvåges fra bestyrelseslokalet i Danmark. Succes kræver ”hands on” og ikke mindst personer der kan kommunikere denne dynamik til direktionen, så det ikke bliver for sent og dyrt at rette strategien til. Om Bang og Olufsen havde et valg da de valgte distributions-modellen kan man spørge sig selv om? At etablere egne luksus butikker i Kina koster ikke småpenge, men der er vist ingen tvivl om, strategien ikke er blevet tilpasset markedet løbende.

Lad os håbe for B&O og Georg Jensen, de får styr på strategien og kan vinde kinesernes hjerte, for det er her, der er store vækstmuligheder i dag og mange år frem.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info