Kinesiske luksus-kunder – Hvad lærte vi i 2012?

Af Ulrich Heegaard 0

a)      Det første kinesiske smykke mærke, Qeeling, blev solgt til luksus gruppen PPR. Det interessante ved købet er det er det første luksus mærke med kinesisk oprindelse, der er blevet opkøbt af en af de store luksus grupper fra Europa. Hermes er selv i gang med at opbygge et mærke af ”kinesisk” oprindelse, nemlig Shangxia.

b)      Kinesiske kunder kan godt lide at blive overrasket. At indbygge kinesiske traditioner og værdier i allerede kendte luksusprodukter, kan give overraskende godt afkast. Mange af de store bilmærker såsom Ferrari og Bentley har lavede speciel editions kun for Kina.

c)       Kinesiske turister kan godt lide at bo på hoteller, der tilpasser deres koncept til deres præferencer og traditioner. For meget tilpasning kan dog også blive opfattet negativt. Vestlig service er stadig højst værdsat, så det gælder for hotellerne om at finde den gyldne mellemvej.

d)      2012 var året hvor kineserne for alvor tog smartphones til sig. Med en vækst på 81% i forhold til sidste år, er kineserne gået i gang med også at bruge telefonen til indkøb. 97% af brugerne brugte deres telefon til at søge information vedrørende et produkt og 59% har lavet indkøb på deres telefon.

e)      Online shopping fik i 2012 også for alvor fat. I Kina blev der online solgt huse i million størrelsen, biler samt smykker til flere hundrede tusinde. Dette er ikke enkelt tilfælde, og der er indtil flere hjemmesider er udelukkende lever af disse online luksus køb. Langt hovedparten (95%) af alt online shopping forgår dog fortsat igennem portalen, Taobao.

f)       Hvad der virker i vesten i forhold til online marketing, virker ikke nødvendigvis i Kina. Google er ikke længere en relevant markedsplatform for køb af keywords i Kina, eftersom Baidu står for 73% af alle søgninger i Kina.

g)      Vi tror vi er aktive i det online sociale univers i vesten – men langtfra i forhold til kineserne. 95% af alle internet brugere i 1., 2. og 3. række (engelsk: tier) byer har mindst en konto på et socialt medie, og over halvdelen bruger det aktivt. For luksus brands betyder dette, at en online eksistens på disse er et must, og kan betyde god marketing og ekstra salg hvis brugt rigtigt. Hvis ikke, kan det også have en negativ effekt.

h)      Velhavende kinesere planlægger at bruge 43% flere penge på luksus produkter i 2013, så det er bare med at komme i gang, hvis du har noget at sælge… Løbet er kun lige startet!

Fortsat God Jul og Godt Nytår… Vi skrives ved i 2013!

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info