Bedst forretning – Beijing eller Shanghai?

Af Ulrich Heegaard 1

Der er konstant intern kamp om hvilken by der er bedst at leve i, men endnu mere vigtigt at starte en ny forretning op i. Jeg bliver fra tid til anden spurgt om: Er det Beijing eller Shanghai? For at besvare dette spørgsmål vil jeg tage udgangspunkt i mine egne erfaringer. Kina er et meget stort land, og alle kinesere er ikke ens i deres handlemønstre eller måde at lave forretning på. Jeg gentager derfor min kæphest: Kina skal ses som hele Europa eller USA. Hvad der nødvendigvis virker i Danmark, virker ikke nødvendigvis i Italien. Dertil er distancen mellem Shanghai og Beijing stort set den samme, som København til Milano.

Shanghai, større end Beijing rent befolkningsmæssigt, og et moderne økonomisk midtpunkt. Historisk den mest internationale hvilket stadig er tilfældet.

Beijing er hovedstaten, det politiske og kulturelle center i Kina. Byen er forurenet og tør. Placeringen af byen er nok mest af forsvarsmæssige årsager frem for forretningsmæssige.

For at kunne give et kvalificeret svar på hvor der er bedst at starte op, kommer det meget an på hvilken industri eller forretning der er tale om.

Rent logistisk har Shanghai en af verdens største havne, så meget eksport og import går naturligt gennem denne. Forretninger der ikke er direkte afhængige af forhold til regeringen, holder således oftest til i Shanghai.

Bil- eller transportbranchen har oftest dybe rødder til regeringen i form af statslige joint ventures, så disse styres fra Beijing. Alt medie og forlagsvirksomhed, foregår ligeledes bedst fra Beijing, eftersom kommunikationen med regeringsfolk er vigtig for at opretholde licenser og ”guanxi”.

I disse tider bliver der nærmest dagligt skrevet om de rige kinesere, der køber luksusvarer alle steds, men hvor er de mest tilbøjelige til at købe luksus i Kina? Beijing, er som mindre kendt brand lettere at gå til. Indbyggerne her er ikke helt så brand orienterede som i f.eks. Shanghai og ikke bange for at identificere sig med et mærke som ikke er alle-mands-kendt og samtidig sidder pengene mere løst.

I Shanghai derimod er kineserne meget brand-orienterede, men er brandet først kommet ind i varmen er kunderne meget trofaste.

Når der gøres forretning med de forskellige indbyggere er fremgangsmåden også anderledes. Beijingnesere er oftest meget venlige og ligetil hvor en deal er en deal. Shanghainesere virker mere snobbede og knap så venlige, og kan tit finde alverdens fejl ved produktet for at prøve at få prisen ned eller bedre vilkår, til trods for de gerne vil have produktet. Her er det vigtigt at holde fokus på det endelige mål. Dette er en del af forhandlingsteknikken.

Fælles for begge byer, er dog deres følelse af suverænitet overfor ”outsidere” eller kinesere fra andre provinser.

Derfor, et endeligt svar på overskriften afhænger meget af hvilken forretning der skal drives, men ovenstående burde give en ide om hvor tankerne skal startes.

1 kommentar RSS

  1. Af » Kinesiske huskøb – er der noget at lære? - Trusler eller muligheder – i Kina

    -

    [...] Bedst forretning – Beijing eller Shanghai? [...]

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info