No cure, no China?

Af Ulrich Heegaard 0

Jeg er igennem de efterhånden mange år I Kina blevet kontaktet af en del forretningsmænd fra hele verden, der vil sælge et produkt eller ydelse til kineserne. Det er alverdens argumenter for, det er verdens bedste ide, der kan blive en hurtig succes.

Lad mig sige det med det samme; Kina er et kæmpe marked med der er INGEN nemme eller hurtige succeser.

Når jeg læser de forskellige ideer eller koncepter, er det første jeg kigger på, hvordan Kina passer i konceptet. Er produktet tilpasset Kina eller er Kina tilpasset produktet? Med andre ord, vil man til Kina fordi markedet er stort, eller fordi produktet passer til markedet? Uden gennemarbejdning af dette spørgsmål er det, i hvert fald, helt sikkert hvad chancerne for succes er.

Der bliver ofte lagt vægt på produktet skal introduceres til den rigtige partner, og produktet vil sælge sig selv. Succesen er kun et opkald væk. Ja, det kan godt være den umiddelbare samarbejdspartner kun er et opkald væk, men der er kun et skud i bøssen. Derfor skal der, inden dette opkald, laves en række research og forberedelser så produktet vel og mærke er klar til at blive introduceret på markedet.

Hvor vil jeg hen med ovenstående? Der er ingen halv løsning, hvis et produkt skal have en chance i Kina. Jeg tror, lige meget hvilket marked der er tale om, vil en halv løsning ikke have en chance. Når der tænkes på Kina, skal der også tænkes: Lige så stort som markedet er, ligeså konkurrencepræget er markedet også.

Uanset hvilken forretningsmodel der vælges for at komme ind på det kinesiske marked, vil en konstant tilstedeværelse være påkrævet for at få succes. Jeg vil endda gå så langt at sige, at selvom det er en lokal partnermodel der arbejdes efter, er den hellige gral ikke velforvaret bare fordi kontrakten er underskrevet.

For at svare på overskriften, er det altså ikke vejen frem med no cure – no pay projekter i Kina, med mindre der er gjort et stort forarbejde forinden. Succesen ligger ikke ”bare” et opkald væk.

In China everything is possible – but nothing is easy. Sorry to say so!

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info